Rozhovor s Jozefom Demjanom

Existuje rozdiel medzi starou akordeónovou školou a novým štýlom hry na akordeón?

Áno existuje, dokonca vo viacerých rovinách významu tohto slova.

Na súťaži je rozhodujúce zvládnuť psychický tlak. Rozpoznáte chyby z trémy od skutočných nedostatkov?

Áno, rozpoznáme. Aktívni hráči to rozpoznajú veľmi ľahko.

Je rozhodujúca dramaturgia súťažného programu, alebo vynikajúci hráč zahrá dobre čokoľvek?

Dramaturgia je rozhodujúca. Máme takzvanú nevďačnú literatúru – sú to skladby, ktoré sú nevhodné na súťaž. Tu robí veľa pedagógov chybu vo výbere skladieb pre žiakov.

Ste zástancom súťažných prehliadok?

Som. Pre dobrého pedagóga by mali byť neodmysliteľnou súčasťou práce so žiakom.

Keď chystáte svojich žiakov na súťaž, čo im zvyknete radiť tesne pred vystúpením?

Choď a teraz im to ukáž! Hraj tak, ako by si hral posledný krát v živote a na chyby neber žiaden ohľad.

Aká interpretácia barokových diel je podľa vás štýlová?

Na túto tému existujú celé práce a nedá sa to vypovedať v pár vetách.

Napĺňa Vás vaša práca?

Iste, hovorím, že moja práca je môj koníček. Moji študenti rýchlo zistia, že moja hodina nemá 45 minút. Aj napriek všetkým životným peripetiám sa mi zatiaľ darí o tento ”luxus” neprísť.